דף הבית של בולו'בולו
מה זה בולו'בולו?
דפדוף בספר
הגלריה: באנרים, תמונות, תקשורת
שאלות ותשובות
איפה ניתן להשיג את הספר?
ההוצאה לאור
בולולינקים

אוב - ז.ע.פ.




למהדורה השביעית של בולו'בולו משנת 2000

זוהי כעת המהדורה השביעית של בולו'בולו בגרמנית. מבחינתי אלה הן שש מהדורות יותר מדי, שהרי בולו'בולו היה אמור להיות מוגשם כבר בשנת 1988. יש לנו כאן איפוא פיגור של 13 שנים - ללא ספק שערוריה של ממש. עולה השאלה, אם מדובר כאן סתם בעיכוב, או שאפשר כבר להחשיב את הפרויקט כמבוטל.


כשישבתי ב- 1982 ליד מוֹנֶמווסייה (ביוון) בטברנה על החוף, והתענגתי על המצאתם של איבּוּ, בּוֹלוֹ, סוּמי, דאלה, והסימנים הקשורים בהם, מה שעבר לי בראש היה בעיקר הרצון שלי לסכם את "המשאלות שלי לגבי העולם", ולהכניס קצת סדר לתוכן. הרשימה הזאת הייתה אמורה לאפשר לי לבצע מעין "בקרת איכות חיים" שוטפת. חשבתי לעצמי: אם לא תדע מה אתה רוצה, בטוח שלא תקבל את מה שאתה רוצה. ההגשמה היא כמובן דבר-מה אחר. קודם כל, זה לא קורה לבד, זה לא קורה מחוץ ליחסי הכוחות הקיימים, זה לא קורה בדיוק כפי שרוצים, ומשום כך זה קורה לאט מאוד. ולבסוף, גם המשאלות והרצונות משתנים במהלך החיים, אפילו במהלך ההגשמה שלהם. בולו'בולו הוא איפוא רישום רגעי של משאלות והצעות להגשמה משנת 1981, מייד לאחר ההתקוממויות העירוניות, כפי שקראו להן אז, ברומא, ציריך, מילאנו, ברלין, אמסטרדם, לונדון. אני יצאתי אז ליוון להתאושש בין היתר משנה של התרוצצויות ברחובותיה שטופי הגז המדמיע של ציריך. חיפשתי את הריחוק ושאלתי את עצמי: לשם מה כל זה? שוב, כך נראָה לי, כמו ב- 1968, הייתה "תנועה" רבה, אך ללא תוצאות. השיטה, המערכת ככזאת, לא הועמדה בסימן שאלה, דוּבַּר רק בנישות, במרחבים חופשיים, בתרבות, אבל הגרעין הקשה, לוגיקת הצבירה הקפיטליסטית, נותרה בלי שמישהי תשים עליה את ידה. בעוד אנחנו הפגנו ותפסנו בתים, שלטה היא עם תפיסת "העסקים כרגיל" שלה. ואז באו גם רייגן ותאצ'ר, האגואיזם של בעלות ההון כשיטה. רייגן ותאצ'ר היו הנביאות האמיתיות והמנצחות הגדולות של עשרים השנים האחרונות. הניאו-ליברליזם, שהן שהתחילו אותו מחדש, הוא היום המהלך התקף. קלינטון, בלייר, שרדר, או איך שלא תקראו להן, הן תלמידותיהן וממשיכותיהן הנאמנות. אילו הן היו כותבות ספר בשם "ניאו-ליברליזם", לספר הזה לא היו שבע מהדורות חסרות הצלחה מאחוריו. כל מי שהלכה אז בעקבות המרשמים שלהן, היא היום מולטי-מיליונרית.


בהקדמה למהדורה המשוכפלת הראשונה של בולו'בולו עדיין נאמר, כי עד 1988 יקרו אחד משלושת הדברים הבאים: או בולו'בולו, או התאבדות או הצטרפות ל-SP, למפלגה הסוציאליסטית. אפילו הסחיטה העצמית הזאת לא פעלה לגבי. אני לא מת, ולא הצטרפתי ל-SP (גם אם ההתנהגות שלי בפועל בסופו של דבר מקבילה לכניסה ל-SP). רבות מן השותפות ל"תנועה" של אז הרגישו כמוני כי אלה הן האפשרויות, ולמעשה בחרו להתאבד, בין אם בדרך העוקפת של הסמים ובין אם באופן ישיר. הן לקחו ברצינות את הסיסמא שריססנו אז בכל מקום, "העיר הזאת נותנת לך את כל מה שאת לא צריכה", ולקחו את מה שהן היו צריכות, אבל גם את מה שלא עשה להן טוב. המשחק היה רציני באמת. מותה של האלטרנטיבה היה עבור רבות לא רק בגדר תבוסה פוליטית, אלא גם סופן האישי. הדבר נכון גם לגבי אלה ששרדו כמוני. הן סידרו את עולמן באותה צורה של ציניות, הנקראת פרגמטיות, ואת התקוות שלהן הן הפריטו או איחסנו בתור אוטופיה. מוריץ לוֹינברגר, יושקה פישר וכו': גאווה והתאבלות.

בולו'בולו, אם כן, מת. אני מת. האחרים מתו מזמן. ובכל זאת. רבות עדיין כאן, אני עדיין כאן. אנחנו נראות כמו הצרות שלנו, מופחתות, מיושנות, וקצת רגשניות. אני מאמין כי המשאלות של פעם עדיין אמיתיות. תוכנית-הנגד להיסטוריה הניאו-ליברלית הממשית עודנה בחיים. הסיכויים כמו תמיד זעומים, אך בלא פגע. כמובן, את בולו'בולו יש לקרוא כמעין פתקית משאלות אישית, לא כתוכנית פוליטית. אך אולי בכל זאת יצליחו משאלותיי האישיות לתת מעט פומבי למשאלות אישיות אחרות שאולי ייפגשו עם משאלותיי שלי. מה הם בסופו של דבר החיים? להחליף משאלות ולהגשים אותן בצורה חברתית. לפעמים התוצאה של זה היא ילדים, לפעמים הרפתקאות, לפעמים רק סתם נכסים.


בולו'בולו שוב יוצא לאור בגירסתו המקורית מ- 1983, ללא שינויים. בקרת איכות החיים אינה מתירה רמייה עצמית. ברית המועצות נפלה, כפי שניבאתי, אך לא קמו במקומה סוּמים רבים וססגוניים, אלא אומות מעוררות שאט נפש, הנשלטות בידי אוטוקרטים עלובים. עם קריסתה של ברית המועצות לא החל עידן חדש, אלא רק דה-קולוניאליזציה המנסה לפצות על הזמן שאבד. ארצות הברית, לעומת זאת, עדיין קיימת. הגיוני: היא הייתה המושבה הראשונה שהשתחררה. המדינות שלה אינן קולוניות, אלא כבר קרובות הרבה יותר לסוּמים שלי. הגלובליזציה הורידה בדרגה את הלאומים, והעלתה את ערכן של יחידות קטנות יותר. אך כל זה קורה תחת שבטו של ההון הגלובלי, ולא באופן אוטונומי, מלמטה. בולו'בולו כמעט "המציא" ב- 1983 את האינטרנט (עמ' 131), אבל זה איננו משמש לתקשורת bolo to bolo, כי למסחר business to business. הייתי שמח לשנות היום כמה דברים בטקסט: הוא יותר מדי פטפטני, יותר מדי נחרץ, מנסה להדיר הכול בכפיפה אחת. אבל ככה הייתי, בחור בן 35 שמאמין כי הכול חייב להיות בשליטתו. אני מאמין שמאז למדתי עוד כמה דברים על אקולוגיה, מטריארכליות/פטריארכליות, מוסר וכו', שהייתי מכניס אותם לשם ברצון. כך, למשל, אין לראות בהתחלה חדשה התחלה עם לוח חלק, אלא היא תצטרך לכלול בתחילה מתן פיצויים לקורבנות. 500 שנות קולוניאליזם עדיין מחכות לתיקון, והעתיד מתחיל באיסופן של תביעות פיצויים.


אך מה בדבר ההגשמה כיום? יש קומונות גדולות, קהילות שיתופיות בכפרים, קהילות חליפין, תנועה נגד הגלובליזציה עם די הרבה ממה שכיניתי "דיסקו" ו"טריקו", ואפילו הפֶּנְטָדֶם קיים. לכל זה אין קשר ישיר כמובן עם בולו'בולו, אלא זה חלק מאותה תנועה, שאליה השתייכתי תמיד. ההכרה, כי אורח החיים שלנו "בלתי אפשרי", מתחילה לחלחל אט-אט. בכל מקום יש יוזמות ברמה המקומית והאזורית (אספקה עצמית אוטונומית) שצריך לפתחן, בצד פיתוחה של רשת מקשרת ביניהן - רשת שהיא, בדרכנו שלנו, גלובלית. השלשה "קיום חומרי - קהילה - שלילת הסדר הפטריארכלי" מזוהה אצל רבות כמפתח לעתיד סולידרי ומתמשך. על כל פנים, הפלנטה תמשיך להישלט על-ידי הלוגיקה הקפיטליסטית, המגולמת היום בכל הפעילויות הכלכליות על-ידי הדיקטטורה של הבועה הפיננסית. יש אפילו כלכלנים האומרים כי הקפיטליזם התחיל באמת רק עכשיו, עם ה-New Economy. אך גם אם בועה זו סופה שתתפוצץ, ברור כי לא יתחיל סתם כך דבר-מה כגון בולו'בולו, אלא הממשלות והבנקים ישלפו אז את תוכניות המגירה ואת תרחישי המשבר שלהם, ויצילו את הקפיטליזם בעזרת כלכלת קומנדו מטעם המדינה. האלטרנטיבות, שאותן אין אנו מכינים כיום בשכונות המגורים שלנו, לא יתהוו מעצמן סתם פתאום בעת התמוטטות כלכלית. משום כך יש חשיבות להצגת מודלים, להקמת מושבות חלוציות, ולחיזוק הקשרים הגלובליים האוטונומיים שלנו. עד כמה גדולים הסיכויים שנצליח - זאת לא ניתן לאמוד, ולשאלה זו גם אין כל תפקיד, שהרי איננו יכולים לפעול בשום צורה אחרת.


נותר לי רק לקוות, כי בולו'בולו יוכל לשמש הלאה את התנועה, כמדריך נסיעות קטן לתוך עולם אחר.

P.M.


מה זה בולו'בולו
לעמוד הבית של אתר בולו'בולו


אוב - ז.ע.פ. ת.ד. 20559 תל-אביב 61205